Када говоримо и пишемо о безбедности у школама, ситуација је веома озбиљна и поприлично обесхрабрујућа. Разлози за то су различити и бројни. Чини се, ипак, да најнеповољнији утицај на младе долази од лоших примера којима су изложени на онлине платформама, друштвеним мрежама и у видео играма, као и од утицаја са свих осталих медија, који нису контролисани у оној мери у којој је то потребно. Овај главни и глобално присутни проблем постаје још већи, јер родитељи, често, немају довољно слободног времена да се адекватно ангажују око своје деце и да на тај начин смање простор за наведене негативне утицаје. И коначно, пораст насиља дешава се и због инертности и недовољне мотивисаности нашег образовног система да новонастале проблеме решава суштински и од почетка.
Наш приступ проблему насиља је системски, свеобухватан и заснива се на превенцији. Кораци које ћемо конкретно ми, испред Приватне основне школе Михајло Пупин, предузети како бисмо превенирали насиље су следећи:
- Рад наших наставника и стручних сарадника биће адекватно вреднован. Они су на тај начин мотивисани да реализују предвиђене мере превенције.
- У нашој школи радиће и психолог, и педагог, и дефектолог, како би било више прилика да разговарају са свом децом, а не само са оном која имају видљив проблем са дисциплином или учењем.
- Настојаћемо да сарадња одељенских старешина и психолошко-педагошке службе буде стална и конструктивна.
- Сви наставници и стручни сарадници ће имати додатну, континуирану психолошку едукацију.
- Наша стручна сарадница Милица Стојиљковић бавиће се искључиво саветодавним радом и едукацијом родитеља.
- Сви наставници и стручни сарадници, а посебно одељенске старешине на време ће упознати све своје
ученике, а затим брижљиво пратити сваку и најмању промену код ученика. Они морају бити у стању да разликују вршњачку несугласицу од почетка вршњачког насиља, али морају бити и храбри да препознато насиље назову правим именом. - Две одвојене локације, на којима ће се одвијати настава од првог до четвртог разреда и од петог до осмог, елиминисаће, у великој мери, могућност вршњачког насиља која је иначе чешће присутно у једносменској настави.
- У нашој школи биће забрањена употреба мобилних телефона, као и приступ друштвеним мрежама и платформама. Строго ћемо контролисати све визуелне садржаје којима су изложена деца.
- Од самог почетка ћемо учити децу чему служе информационо-комуникационе технологије и како да им буду од користи.
- Читав курикулум, све редовне и ваннаставне активности својим садржајем и начином реализације биће подређене идеји да свим ученицима буде занимљиво, да заволе школу и учење, и да на тај начин, спонтаним формирањем правог система вредности буду далеко од свих облика проблематичног понашања.
- Ваннаставне активности као што су драма, бонтон и планирање времена имаће велику улогу у психолошко-социјалном расту ученика. Пет часова драме, недељно, створиће простор да се одглуми, тачније проживи свако лоше осећање, сваки унутрашњи или општеприсутни проблем и конфликт. И да се кроз тај процес деца ослободе онога што их онеспокојава.
- Неговањем наше традиције и правих моралних вредности причом о светлим примерима из наше историје, културе и науке, ми, такође, држимо наше ученике подаље од потенцијалних извора насиља.
Грешке настају на почетку и после их је тешко исправити. Ми ћемо превенирати, померити фокус, променити систем, бити храбри и одговорни. Бићемо пуни љубави и радости, али и веома доследни у свим захтевима које стављамо пред наше ученике, а у ствари најстрожији у захтевима које постављамо пред себе саме. Наша школа ће бити круг знања у ком ћемо сви учити, и деца, и родитељи, и ми едукатори.
Славићемо знање и заједништво!