Разговарајте са својим дететом чешће и дуже него што се разговарали раније. Пробајте да сазнате како се осећа и размишља поводом поласка у први разред. Из тих разговора ћете сазнати да ли га нешто мучи, а након тога ћете наћи начина да ту „муку“ и одагнате. Верујте себи, али немојте бежати и од савета оних људи који се професионално баве образовањем, васпитањем и који пружају психолошку подршку деци. Испричајте детету причу о вашем поласку у први разред, покажите му фотографију из тог периода. Ваша сећања на то време су се, сигурно, чак иако нису била лепа, у међувремену претворила у нешто савршено, па ће тако ваша прича бити позитивна у убедљива.
Посетите заједно са дететом школу за коју сте се одлучили. Нађите начин да се дете што је могуће боље и пре 1. септембра упозна са простором (зградом, двориштем…). Ако је могуће упознајте га и са будућим наставником разредне наставе.
Креирајте нову дневну рутину за ваше дете и пре него што почне школска година и онда се држите те рутине. Деца воле сигурност и када знају шта могу да очекују!
Ако ваше дете већ нема навику да поједе доручак који је хранљив и здрав, онда пробајте да му ту навику формирате пре 1. септембра. Спремите, неколико јутара за редом, занимљив, нов доручак око ког ћете се само мало додатно потрудити. Дете ће тиме бити задовољно и навика ће бити формирана веома брзо. Не заборавите да је за учење потребна енергија!
Ако ваше дете нема добре навике када је у питању спавање и ранији одлазак у кревет и ту навику морате формирати пре поласка у први разред. Деца на том узрасту морају спавати између 10 и 11 часова свакога дана. Да би ваше дете отишло раније на спавање учините његов кревет привлачнијим! Додајте му нову постељину, пажљиво одаберите нови јастук, поставите лампу уз коју ће дете, када научи да чита, читати пре спавања.
Ако ваше дете има било какав проблем са прекомерним коришћењем телефона и рачунара, ту навику морате почети да мењате, а добро организована школа ће то наставити! Како да започнете тај процес:
- смањите личну употребу телефона ако је потребно и будите ви сами добар пример;
- формирајте листу правила (нпр. без телефона и рачунара у спаваћој собе, док обедујемо, два сата пре спавања, дневна дозвољена забава на телефону или рачунару је само 45 минута, телефон и рачунар се могу користити само када се заврше некакве такође задате обавезе и слично чега се ви сетите);
- контролишите и садржаје којем је дете изложено, они морају бити апсолутно примерени узрасту;
- будите доследни у праћењу правила и спремни да дете суочите са некаквим последицама ако се не буде придржавало правила;
- будите доследни у праћењу правила и спремни да дете суочите са некаквим последицама ако се не буде придржавало правила;
- покажите детету корисну страну телефона и рачунара(едукативне игрице, виртуална путовања…);
- „окупирајте“ га другим активностима.
Подсећајте дете, више пута дневно, да пије воду, пере руке и редовно одлази до тоалета. Школски дан је дуг и због тога су ове навике веома важне!
Створите услове да јутарња и послеподневна рутина, она за коју је породица одговорна, буде лако изводљива. Нека дете има место ( радни простор, део собе у ком стоји радни сто) где ће моћи да учи или одради домаћи задатак. Нека гардероба, ранци, опрема за физичко, школски прибор и уџбеници, играчке и
слично, имају тачно место у вашем животном простору. Вежбајте дете да се само брине о својим стварима. Ред у простору у ком се дете креће правиће ред и у његовој глави!
Набавите и поставите, на месту видном за дете, таблу, пано или неку другу врсту планера где ћете у почетку ви а онда дете бележити активности и обавезе које га очекују, а које ће на овом узрасту, у већини случајева укључивати и ваш ангажман. Тако ћете се и ви лакше носите са обавезама.
Дозволите детету да само одабере ранац, школски прибор, гардеробу и све друго што је неопходно да се набави пре почетка наставе. Будући првак ће се радовати што сте показали да верујете у његов избор.
Током лета одредите време када ћете се „играти школе“. У том термину вежбајте дете:
- како да што брже веже пертле, закопча рајсфершлус, закопча и откопча дугмад, спакује перницу, ранац и слично;
- да седи над неком активношћу дуже од 20 минута (то може бити једноставно цртање или бојење, а може бити и неки други интелектуални захтев, везан за развој, пре свега, математичких и језичких способности (активности можете наћи на интернету или у едукативним приручницима предвиђеним за децу узраста 6-7 година;
- да заједно, што чешће, играјте едукативне и друштвене игре(лего, слагалице, пуззле, шах, домине, не љути се човече;
- да зна да се представи, да каже како се зове, колико има година, на којој адреси живи и број телефона барем једног родитеља;
- да воли да слуша када му неко чита или прича неку причу и да након тога проба да ту причу преприча, нешто прокоментарише или пита.
И на крају, целу припрему за први разред заокружите незаборавним летовањем!